ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα του υδραυλικού ανελκυστήρα σε σχέση με τον ηλεκτρομηχανικό;
Τα πλεονεκτήματα είναι:
- Δε χρειάζεται τροχαλιοστάσιο πάνω από το φρέαρ
- Έχει πολύ καλή ποιότητα κίνησης
- Απαιτεί λιγότερο χώρο αφού είναι χωρίς αντίβαρα
- Λειτουργεί αθόρυβα και χωρίς κραδασμούς
- Απαιτεί μηδαμινή συντήρηση γιατί τα περισσότερα μέρη αυτό- λιπαίνονται ενώ ο κινητήρας εργάζεται μόνο στην άνοδο.
- Δεν εγκλωβίζονται άτομα
- Προσφέρει τη δυνατότητα να σταματά σε όποιο ύψος θέλουμε
Τα μειονεκτήματα είναι:
- Καταναλώνει 10% περισσότερη ενέργεια
- Δεν αντέχει σε μεγάλη συχνότητα εκκινήσεων λόγω υπερθέρμανσης του λαδιού
- Δεν ενδείκνυται σε πολυώροφα κτίρια όπου απαιτείται μεγάλη ταχύτητα
- Χαμηλές απαιτήσεις σε ύψος τελευταίου ορόφου (ελάχιστο 2,45μ)
- Δεν απαιτείται επιπλέον χώρος για μηχανοστάσιο
- Εναρμονισμένο με το πρότυπο EN 81-21
- Χαμηλή κατανάλωση ενέργειας
- Αθόρυβη λειτουργία
Τι πρέπει να γνωρίζω για το φρεάτιο;
Σύμφωνα με τη νομοθεσία
- Πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη (τρύπες) για εξαερισμό
- Η κάτω απόληξη (απόσταση από το κάτω μέρος του φρεατίου έως το πάτωμα του κατώτερου ορόφου) πρέπει να είναι τουλάχιστον 1,40 m
- Η άνω απόληξη (ύψος τελευταίου ορόφου) πρέπει να είναι τουλάχιστον 3,60 m
- Το φρεάτιο πρέπει να χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την λειτουργία του ανελκυστήρα
Τι πρέπει να γνωρίζω για το μηχανοστάσιο;
Καταρχάς η θέση του μηχανοστασίου πρέπει να συμφωνεί με το σχέδιο του μηχανικού που έχει εγκρίνει η πολεοδομία. Σε περίπτωση αλλαγής θέσης χρειάζεται αναθεώρηση αδείας ή ενημέρωση φακέλου. Σύμφωνα με τα πρότυπα του ΕΛΟΤ:
- Το μηχανοστάσιο πρέπει να διαθέτει εξαερισμό
- Η πόρτα του μηχανοστασίου πρέπει να είναι μεταλλική, να ανοίγει προς τα έξω και σε περίπτωση που δεν έχει εξαερισμό να διαθέτει περσίδες (εξαερισμός του μηχανοστασίου από την πόρτα)
- Οι διαστάσεις πρέπει να είναι τέτοιες ώστε να εκτελούνται άνετα και με ασφάλεια οι εργασίες επισκευής και συντήρησης. Ένα τυπικό μηχανοστάσιο πρέπει να έχει διαστάσεις τουλάχιστον 1,5 Χ 2 m και ύψος τουλάχιστον 1,8 m. Το πάνω μέρος της μηχανής από την οροφή πρέπει να είναι το ελάχιστο 35cm(κινούμενα μέρη). Ο προσπελάσιμος χώρος μπροστά από τον πίνακα 80cm κατ' ελάχιστο
- Το πάτωμα δεν πρέπει να είναι ολισθηρό
- Πρέπει στην πόρτα να υπάρχει κλειδαριά πανικού
- Το μηχανοστάσιο πρέπει να διατίθεται αποκλειστικά για τον ανελκυστήρα και να υπάρχει πρόσβαση σε αυτό από κοινόχρηστο χώρο.
Γιατί είναι απαραίτητη η μηνιαία συντήρηση;
Ο ανελκυστήρας και τα εξαρτήματά του πρέπει να διατηρούνται σε καλή κατάσταση ώστε να εξασφαλίζεται ασφαλής λειτουργία. Για τους ήδη εγκατεστημένους ανελκυστήρες η συντήρηση είναι υποχρεωτική και επιβάλλεται από το νόμο. Περιλαμβάνει τον κατά τακτά χρονικά διαστήματα έλεγχο των ηλεκτρικών και μηχανικών διατάξεων ασφαλείας καθώς επίσης και των υπόλοιπων εξαρτημάτων του ανελκυστήρα για εξακρίβωση και εκτίμηση μιας τυχόν ανασφαλούς λειτουργίας στην οποία μπορεί να οδηγηθεί η εγκατάσταση του ανελκυστήρα εξαιτίας μιας φθοράς, βλάβης ή απορύθμισης. Σύμφωνα με το νόμο ο αριθμός των συντηρήσεων δεν πρέπει να είναι μικρότερος από 12 το χρόνο για ανελκυστήρες εγκατεστημένους σε κτίρια με 10.000 πλήρεις διαδρομές την εβδομάδα. Επίσης δεν πρέπει να είναι μικρότερος από 24 το χρόνο για ανελκυστήρες εγκατεστημένους:
- Σε δημοσίους χώρους, σε σιδηροδρομικούς σταθμούς, σε υπόγειες ή υπέργειες διαβάσεις και γενικά σε προσπελάσιμα από το ευρύ κοινό κτίρια ή Parking
- Σε χώρους που είναι εκτεθειμένοι σε ιδιαίτερες επιδράσεις της ατμόσφαιρας ή του περιβάλλοντος χώρου όπως πχ σε πολύ υψηλές ή χαμηλές θερμοκρασίες, σε αυξημένη ανάπτυξη σκόνη, σε αυξημένο κίνδυνο διαβρώσεων, σε κίνδυνο εκρήξεων κλπ
- Σε πολύ μεγάλα ξενοδοχεία ή μεγάλα Νοσοκομεία καθώς και σε κτίρια που εξυπηρετούν ευρύ κοινό εφόσον παρουσιάζουν πάνω από 10000 πλήρεις διαδρομές την εβδομάδα.
Τι γίνετε σε περίπτωση εγκλωβισμού ενός ατόμου στον ανελκυστήρα;
Στους υδραυλικούς ανελκυστήρες υπάρχει αυτόματος απεγκλωβισμός. Αυτό σημαίνει ότι σε περίπτωση διακοπής ρεύματος, ο ανελκυστήρας που σταματάει την κίνησή του, κατέρχεται αυτόματα στην στάθμη του αμέσως κατώτερου ορόφου. Επειδή υπάρχει μια σχετική σύγχυση πάνω σε αυτό το θέμα ο αυτόματος απεγκλωβισμός δεν λειτουργεί σε περίπτωση βλάβης. Στην περίπτωση αυτή έρχεται τεχνικός από την εταιρεία που έχει αναλάβει την συντήρηση της εγκατάστασης και μέσω της χειραντλίας που βρίσκεται στο μπλοκ βαλβίδων απεγκλωβίζει το άτομο. Στους μηχανικούς ανελκυστήρες ο αυτόματος απεγκλωβισμός δεν υπάρχει αλλά μπορεί να τοποθετηθεί ως έξτρα εξάρτημα.
Ποια είναι η διαδικασία ηλεκτροδότησης στην εγκατάσταση νέου ανελκυστήρα;
Αν η οικοδομή δεν έχει εργοταξιακή τριφασική παροχή ρεύματος τότε κάνουμε αίτηση στη ΔΕΗ για προσωρινή ηλεκτροδότηση. Η προσωρινή αυτή ηλεκτροδότηση διαρκεί για 60 μέρες. Στο χρονικό διάστημα αυτό πρέπει να αποπερατωθεί η εγκατάσταση του ανελκυστήρα, να τεθεί σε λειτουργία και να πιστοποιηθεί από τον αρμόδιο φορέα. Για την μόνιμη παροχή κοινόχρηστου τριφασικού ρεύματος για τον ανελκυστήρα χρειάζεται αίτηση στη ΔΕΗ έχοντας την άδεια του ανελκυστήρα και την καταχώρηση του στην Νομαρχία.
Πόσο ασφαλείς είναι οι παλιοί ανελκυστήρες;
Επειδή ο ανελκυστήρας έχει να κάνει με την καθημερινή μετακίνηση ανθρώπων, τα θέματα ασφαλείας είναι υψίστης σημασίας. Κάθε μηχάνημα ανεξάρτητα αν είναι καινούριο ή παλιό μπορεί να μην είναι ασφαλές αν δεν πραγματοποιείται σωστά η μηνιαία προληπτική συντήρηση ή αν τα εξαρτήματα που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή του δεν είναι πιστοποιημένα. Ειδικότερα ο κίνδυνος βλαβών, απορρυθμίσεων και πιθανώς ατυχημάτων είναι μεγαλύτερος σε ανελκυστήρες παλαιού τύπου. Στις περιπτώσεις αυτές πολλά εξαρτήματα έχουν υποστεί φθορές λόγω πολυχρησίας και χρειάζονται επισκευή. Για το λόγο αυτό η Ευρωπαϊκή Ένωση συστήνει την ριζική αναπαλαίωση του ανελκυστήρα κάθε 20 χρόνια. Έτσι εξασφαλίζεται η μέγιστη ασφάλεια των επιβαινόντων.
Πότε χρειάζεται αναβάθμιση ένας ανελκυστήρας;
Όταν με τα χρόνια μειωθεί η αξιοπιστία του και αυξηθεί η συχνότητα εμφάνισης βλαβών, ανωμαλιών στην κίνηση, θορύβων κλπ. Όταν ξεπεράσει την ηλικία των 15 - 20 ετών και ανάλογα με την χρήση που γίνεται, αφού όσο πιο νωρίς υποστεί εκσυγχρονισμό, τόσο περισσότερο αυξάνεται το χρονικό όριο ζωής του και ταυτόχρονα μειώνεται το κόστος λειτουργίας του. Όταν απαιτείται για λόγους ανταγωνισμού.
Ο ανελκυστήρας είναι ένα από τα πρώτα και πιο πολύ επισκέψιμα μέρη του κτιρίου σας. Μπορείτε αν θέλετε να κάνετε μόνο αισθητικό εκσυγχρονισμό αυξάνοντας έτσι την αξία των γραφείων ή διαμερισμάτων που διατίθενται και συνεπώς τα έσοδά σας, ή πλήρη εκσυγχρονισμό ο οποίος θα περιλαμβάνει και αντικατάσταση μηχανικών εξαρτημάτων του. Όταν έχουν αλλάξει οι ανάγκες του κτιρίου σας και ο ήδη υπάρχων ανελκυστήρας δεν μπορεί πλέον να τις καλύψει. Αυτές μπορεί να είναι αλλαγές τόσο στην ποσότητα όσο και στο είδος της διακίνησης που απαιτείται.
Όταν απαιτείται η αύξηση της ασφάλειας λειτουργίας του ή, η τυχόν προσαρμογή του σε νέους εθνικούς - κοινοτικούς κανονισμούς ασφαλείας για την έκδοση ή επανέκδοση άδειας του.
Είναι επικίνδυνο ένα ακάλυπτο άνοιγμα θαλάμου;
Οι θάλαμοι ανελκυστήρα χωρίς πόρτες, μπορεί να κρύβουν σημαντικό κίνδυνο για ανθρώπους, ζώα και εμπορεύματα. Τα παιδιά και οι άνθρωποι που μεταφέρουν ογκώδη αντικείμενα (αναπηρικές πολυθρόνες, παιδικά καρότσια κ.α.) είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένοι σ' αυτόν τον κίνδυνο. Τέτοιας μορφής ατυχήματα συχνά προκαλούν πολύ σοβαρά τραύματα στους ανθρώπους και αποτελούν την κύρια πηγή θανατηφόρων ατυχημάτων. Η πιο αποτελεσματική λύση είναι η αναβάθμιση όλων των υφισταμένων επιβατικών ανελκυστήρων με την τοποθέτηση αυτόματης πόρτας θαλάμου (τύπου BUS).
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα της χρήσης VVVF Inverter στον πίνακα του ανελκυστήρα;
- Οικονομία στο ρεύμα, περίπου 75% από τους υδραυλικούς ανελκυστήρες και 50% από ηλεκτρομηχανικούς ανελκυστήρες χωρίς INVERTER (VVVF).
- Οι τριβές μειώνονται λόγω της ομαλής εκκίνησης και του ομαλού σταματήματος του ανελκυστήρα.
- Όσο βάρος και να φορτωθεί (το επιτρεπτό) θα σταματά πάντα ακριβώς στον όροφο χωρίς κραδασμούς και γλιστρήματα.
- Τα φρένα δεν φθείρονται (το φρενάρισμα του θαλάμου γίνεται ηλεκτρικά, με μείωση των στροφών της μηχανής, και μόνο όταν σταματήσει ο θάλαμος ενεργοποιείται το φρένο).
- Απεριόριστες εκκινήσεις του ανελκυστήρα ανά ώρα.
- Μεγαλύτερος χρόνος ζωής της μηχανής και των άλλων εξαρτημάτων του μηχανοστασίου, ιδίως των ηλεκτρονικών.
- Αύξηση της ικανότητας εξυπηρέτησης του ανελκυστήρα λόγω της μείωσης του χρόνου ισοστάθμισης και αύξησης της επιτάχυνσης (χωρίς βεβαία την επιτάχυνση αυτή να την αντιλαμβάνεται ο επιβάτης.
- Ελαχιστοποίηση του θορύβου στο μηχανοστάσιο.
Ποιες είναι οι ειδικές προϋποθέσεις για τα ΑΜΕΑ;
Σε δημόσια κτίρια άνω του ενός ορόφου επιβάλλεται ύπαρξη ανελκυστήρα και ύπαρξη ράμπας πρόσβασης σε αυτόν με μέγιστη κλίση 5%. Το καθαρό άνοιγμα του θαλάμου πρέπει να είναι τουλάχιστον βάθους 1,40 m και πλάτους 1,10 m και καθαρό άνοιγμα θύρας τουλάχιστον 85 cm. Οι θύρες θαλάμου και φρέατος πρέπει να είναι οριζόντια συρόμενες αυτόματες, μηχανοκίνητες με δυνατότητα ρυθμιζόμενου χρόνου ανοικτής παραμονής. Η προστασία πρέπει να επιτυγχάνεται με φωτοκουρτίνα από 25mm έως 1800mm από το κατωκάσι της θύρας.
Απαραίτητη είναι η ύπαρξη κουπαστής σε ύψος 90 cm από το δάπεδο του θαλάμου. Η ανοχή κατά τη στάση του θαλάμου πρέπει να είναι ±10mm από το δάπεδο του ορόφου. Η ελάχιστη απόσταση θύρας ανελκυστήρα από τον απέναντι τοίχο προβλέπεται στο 1,5 m.
Γιατί είναι χρήσιμο το σύστημα επικοινωνίας;
Γενικά, οι ανελκυστήρες είναι εξοπλισμένοι με ένα κουμπί έκτακτου συναγερμού (κουδούνι), το οποίο όταν ενεργοποιείται, λειτουργεί ένας ακουστικός συναγερμός στο κτίριο. Τα συστήματα αυτά είναι μη αποτελεσματικά, καθώς ο συναγερμός συχνά δεν ακούγεται.
Υπάρχουν νέα συστήματα τηλεπικοινωνίας, που επιτρέπουν στους παγιδευμένους επιβάτες να έρχονται σε άμεση επικοινωνία με ένα κέντρο εξυπηρέτησης το οποίο λειτουργεί σε 24ωρη βάση, και επιτρέπει στους παγιδευμένους επιβάτες να μιλούν με τα κατάλληλα άτομα και να διασώζονται από επαγγελματίες με ελάχιστη καθυστέρηση.
Πόσο ύψους και πόσο πλάτος πρέπει να αφήσω για την πόρτα;
Η απάντηση σε αυτή την περίπτωση εξαρτάται άμεσα από το είδος της πόρτας που θα επιλέξετε. Αν η πόρτα είναι ημιαυτόματη (χειροκίνητη) τότε το ύψος που πρέπει να αφήσουμε είναι 2.15 m από τελικό δάπεδο ή 2.28 m από μπετόν ενώ το πλάτος για 85 cm άνοιγμα πόρτας (προβλέπεται από τον νόμο) πρέπει να είναι 1,10 m. Αν η πόρτα είναι αυτόματη τότε το ύψος που πρέπει να αφήσουμε είναι 2.30 m από τελικό δάπεδο ή 2.42 m από μπετόν ενώ το πλάτος πρέπει να είναι τουλάχιστον 1,10 m.
Είναι απαραίτητη η αντικατάσταση των φθαρμένων συρματόσχοινων ανάρτησης;
Ο κίνδυνος που συνδέεται με το σπάσιμο των συρματόσχοινων ανάρτησης του ανελκυστήρα είναι προφανής και μπορεί να γίνει αντιληπτός από τον καθένα. Προτείνεται τακτικός έλεγχος και ανά διαστήματα αντικατάσταση των συρματόσχοινων.
Γιατί είναι απαραίτητο το φωτοκύτταρο στην αυτόματη πόρτα;
Η αυτόματη λειτουργία του κλεισίματος της κυλιόμενης πόρτας θαλάμου ελλοχεύει τον κίνδυνο τραυματισμού από πλάγια χτυπήματα, ιδιαίτερα σε παιδιά, ηλικιωμένους και άτομα με ειδικές ανάγκες. Στις αυτόματες πόρτες θαλάμου θα πρέπει να παρέχεται η κατάλληλη προστασία, μηχανική ή ηλεκτρική, για την ελαχιστοποίηση ή την αποτροπή του παραπάνω κινδύνου.
Προστασία τέτοιου είδους παρέχουν τα φωτοκύτταρα, οι φωτοκουρτίνες, οι άκρες ασφαλείας, κ.α.
Ο Ευρωπαϊκός κανονισμός ΕΝ 81 ζητά την παροχή στους νέους ανελκυστήρες ενός προστατευτικού μηχανισμού ενάντια στον κίνδυνο σύνθλιψης. Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ανελκυστήρων συνιστά την επιλογή συστημάτων που θα αποτρέψουν αποτελεσματικά την σωματική επαφή μεταξύ του ατόμου και της πόρτας του θαλάμου.
Γιατί ο φωτισμός έκτακτης ανάγκης είναι αναγκαίος;
Σε περίπτωση διακοπής της παροχής ηλεκτρικού ρεύματος, οι επιβάτες που είναι παγιδευμένοι στους θαλάμους υπόκεινται σε επιπρόσθετη ψυχολογική πίεση λόγω της πλήρους συσκότισης. Δυσκολεύονται επίσης να εντοπίσουν το κουμπί συναγερμού. Για το λόγο αυτό υπάρχει ο φωτισμός έκτακτης ανάγκης.